smultron på strå

Risotto ai frutti di mare

Publicerad 2011-02-26 10:24:43 i Mat och bak,




1 liten laxbit( till oss 2 använde jag bara en såndär portionsbit)
400 gr blåmusslor med skal
2 små morötter, skalade
3 tomater ,mosade
1 lagerblad
½ gul lök
2 vitlöksklyftor, hackade
400 g arborioris
1-2 vinglas vitt vin
1 msk fisk eller hummerfond
en liten knippa persilja, spara en kvist och repa de andra bladen och finhacka dem.
500 gr skalade räkor ( köp frysta med skal, smaken är så mkt bättre än färdigskalade
½ fänkål ,finhackad
1 tsk fänkålsfrön
1 kuvert saffran

saften av en citron (Denna avslutning gjorde faktiskt hela rätten tyckte jag, det blev pricken över i.et)


Häll vatten i en stor gryta och lägg i morötter,tomater ,lagerblad och persiljekvisten och hummerfonden. Låt koka upp, sjud i ca 20 min

Ställ sedan detta åt sidan.

Häll olivolja och lite smör i en gryta och tilsätt löken och vitlöken, selleri. fräs detta ca 10 min utan att det tar färg. Det ska alltså bli mjukt och lite gemonskinligt.

När grönsakerna mjuknat tillsätter du allt ris  och höjer värmen.
Riset börjar nu steka lätt så rör om i grytan hela tiden - det här är det jobbiga momentet med risotto..man måste hela tiden röra! ;P


Efter ngn minut börjar riset bli genomskinligt, då ska man tillsätta vin och fortsätta röra.
När vinet kokat in tillsätter du saffran och börja hälla på buljong slevvis , rör och massera ur stärkelsen ur riset ovh låt varje buljongskvätt koka in , innan du tillsätter nästa slev. Det här tar ungefär en kvart.

När risotton är "färdig" ska riset vara mjukt men fortfarande ha tuggmotstånd.

Nu la jag i fisken ( hade skurit i små kuber) ovanpå riset och lät koka ungefär 5 min, då la jag på musslorna , lät vara i ca 5 minuter till... sedan lade jag på  räkorna just innan servering.

Hackade persiljan och lade i och sedan var det servering.

Om jag skulle göra om det nu så skulle jag  vara mer försiktig med citronen men annars blev den helt perfekt. man får jobba för att få en bra risotto men det är det helt klart värt tycker jag!


Hoppas ni förstår receptet och att ni tycker det är lika gott som vi! man kan ju välja vilka skaldjur/ fisk man vill!

Kommentarer

Postat av: Malin <3

Publicerad 2011-02-28 07:24:50

Sv. Japps, klart man gör det! Mulle är ju alltid lika cool. Tänkte jag skulle berätta för Bs ridfröken om att jag faktiskt "känner" Mulles "Mammas" brorsdotter Tess... men tänkte att det låter nog barar dumt ;0P Hoppas du får en bra dag i dag. Hoppas på lite go vår i luften. Snart Mars ju ;0) Kramar från mej <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela