smultron på strå

Tips ! Nytt supermjöl

Publicerad 2010-08-25 00:35:39 i Mat och bak,






jag följde ett av recepten på baksidan av paketet( gjorde dock om det lite) och där skulle man göra en förgrund som skulle jäsa 45 min...





sedan skulle själva degen föras...och köras i assistenen minst 8 min...degen ska vara elastisk.......




sedan skulle den jäsa 2x 45 min till och luften skulle bankas ur efter varje gång......sedan bakade jag ut  2 bröd som fick jäsa en timma

puh.... men det var väl värt det.....för slutresultatet blev såhär:















kolla så underbart, vilket jäskraft!!  Jag kommer nog att använda detta mjöl i fortsättningne till mina lantbröd...det är superbra! Nu behöver man inte  använda just det recept jag använde utan ta ett vanligt o blanda i detta mjöl....

Kommentarer

Postat av: Spesartin

Publicerad 2010-08-25 07:50:57

Jäsningen är hela grejjen. Ju fler gånger du jäser brödet för att sedan knåda ihop det och låta jäsa igen, desto luftigare blir brödet. Knådningen bidrar till att bilda glutentrådar, vilket också ger ett luftigt härligt bröd - prova att jästa flera gånger med andra mjöl, kan lova att du kommer få samma resultat! Sedan - ångjäs i ugn sista jäsningen, då jäklar får man eett luftigt bröd med härlig yta!

Postat av: Torparfru

Publicerad 2010-08-25 19:59:52

Wow vilket bröd, och tack för tipset ovan spesartin.

Postat av: Carro-The Lantismamma

Publicerad 2010-08-26 18:45:24

Frågan är om det blir lika bra OM man inte har en assistent? Har nämligen ingen utan får knåda bröden för hand:-( Bröden såg jättegoda ut!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela