smultron på strå

Min favorit barndomsrätt

Publicerad 2012-01-09 16:07:00 i Mat och bak,



Dragonkyckling med vindruvor...


Ni måste bara prova detta recept...jag hade inte ätit detta på flera år...och så fick jag bara ett såntdär sug...så det var bara att ta fram ingredienserna...

För 4 personer.


1 kyckling eller 4 filéer
2 msk smör
2-5 msk dragon
1/2 tsk grovmalen svartpeppar
1 tsk salt
1 dl vatten
2 dl crème fraiche
200 g gröna druvor






Dela kycklingen i portionsbitar.

Bryn bitarna i smöret. Lägg över kycklingen i en stekgryta och krydda med dragon, salt och peppar.Fräs ur pannan med vattnet och häll skyn i grytan.

Låt kycklingen puttra sakta under lock i ca 30 min beroende på sorlek på bitarna.. Lyft ur kycklingbitarna på ett fat.

Vispa ned crème fraiche i skyn. Låt såsen koka upp.

Lägg tillbaka kycklingen och låt allt puttra sakta i 5 min.Lägg i de halverade,urkärnade vindruvorna just före servering.

Servera med ris och en grönsallad.


jag föredrar att göra den på en hel kyckling, tycker det blir mustigare smak då, jag brukar strö över vindrucorna vid servering...så att de bara hinner bli lite ljumma, det är INTE gott med varma vindruvor tycker jag..men det är ju en smaksak. ;P



Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-01-10 18:22:08

mmm, blir såå sugen...ser väldigt friskt och fräsht ut

med frukt i maten. Ska prova detta snarast!!

Tycker förresten det låter bra att matintresset börjar komma tillbaka, jag längtar efter mer recept!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela